رییس میراث فرهنگی تربت حیدریه خبر داد؛

 افزایش ۳ برابری دستگیری حفاران غیر مجاز در منطفه تربت حیدریه

رییس میراث فرهنگی تربت حیدریه گفت: دستگیری و ضبط ابزارآلات حفاران غیرمجاز در شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳ برابر افزایش یافته است
کد خبر: ۹۲۶۰۱۸۲
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
 علی محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ اظهار کرد: از ابتدای امسال نیرو‌های یگان حفاطت این اداره با همکاری نیرو‌های اطلاعاتی و انتظامی شهرستان، تعداد ۱۲ نفر از حفاران و تخریب کنندگان آثار تاریخی را در حال حفاری و شبانه دستگیر کردند.
 
وی تصریح کرد: از این حفاران علاوه بر ابزارآلات حفاری، سه دستگاه فلزیاب نیز کشف و متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند.
 
رییس میراث فرهنگی تربت حبدریه در بخش دیگری گفت: با فعال شدن انجمن‌های میراث فرهنگی، توجه به لزوم حفظ میراث فرهنگی موجب شده تا شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریب گران میراث فرهنگی شریک و دخیل بدانند.
 
محمدی گزارش‌های مردمی انجام شده را حاکی از حساس شدن بیش از حد مردم نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی خود دانست و افزود: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به قصد بدست‌آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.
 
شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه دارای ۴۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده است که تعداد ۷۵ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار